Wet Kwaliteitsborging voor bouwen, wat veranderd er voor ons?

Dominique Fokker

Wet Kwaliteitsborging voor bouwen, wat veranderd er voor ons?

Vanaf 1 januari 2024 treedt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. Deze wet is van toepassing op alle aannemers in de bouwsector, variërend van zzp’ers tot grote bedrijven, inclusief schilders, die ook als aannemers worden beschouwd.

DOELEN VAN DE WKB

De Wkb heeft twee doelen. Ten eerste moet de bouwsector zelf verantwoordelijkheid nemen voor het waarborgen van een hogere bouwkwaliteit. Ten tweede wordt de positie van opdrachtgevers ten opzichte van aannemers versterkt. Om deze doelen te bereiken, maakt de Wkb gebruik van zowel publiekrechtelijke als privaatrechtelijke maatregelen.

HET PUBLIEKE STELSEL VAN DE WKB: KWALITEITSBORGER

Binnen het publieke stelsel wordt het toezicht op de bouw verschoven van gemeenten naar onafhankelijke kwaliteitsborgers. Deze borgers voeren voorafgaand aan en tijdens de bouw controles uit om te waarborgen dat het bouwwerk voldoet aan het Bouwbesluit (Bbl) zoals vastgesteld onder de Wkb. Bij de oplevering verstrekken zij een verklaring waarin wordt bevestigd dat het bouwwerk voldoet aan het Bbl. Zonder deze verklaring mag het bouwwerk niet in gebruik worden genomen en kan de gemeente handhavend optreden. Dit stelsel is van toepassing op bouwwerken waarvoor een vergunning vereist is. Aangezien schilders meestal geen vergunning nodig hebben, zal ik me in dit artikel richten op het private stelsel.

HET PRIVATE STELSEL VAN DE WKB: WIJZIGING VAN DE REGELS VOOR AANNEMING VAN WERK Het private stelsel versterkt de positie van opdrachtgevers. Daartoe past de Wkb op vijf aspecten de wettelijke regeling voor aanneming van werk in het Burgerlijk Wetboek (BW) aan. Hier zijn de drie belangrijkste wijzigingen die van toepassing zijn op schilders:

  1. Strengere waarschuwingsplicht Als deskundige ben je verplicht om te voorkomen dat je opdrachtgever fouten maakt, zodat jij hoogwaardig werk kunt leveren.

Volgens de huidige regels dien je je opdrachtgever voldoende duidelijk en expliciet te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht, evenals voor gebreken en ongeschikte materialen die door de opdrachtgever zijn verstrekt en waarvan je op de hoogte was of redelijkerwijs had moeten zijn.

De Wkb scherpt de waarschuwingsplicht aan met twee extra vereisten:

  • De waarschuwing moet schriftelijk en ondubbelzinnig plaatsvinden.
  • Je dient te wijzen op de mogelijke gevolgen voor de deugdelijke uitvoering van de overeenkomst.

Bijvoorbeeld, als je beginnende houtrot constateert, dien je je opdrachtgever duidelijk en begrijpelijk te waarschuwen via e-mail, SMS, WhatsApp of een brief, waarin je aangeeft dat je beginnende houtrot hebt waargenomen. Tevens dien je te vermelden dat als je doorgaat met schilderen zonder de houtrot te herstellen, je geen hoogwaardig werk kunt leveren. Als je dit naliet en uiteindelijk slecht werk aflevert, ben je aansprakelijk voor de gevolgen.

  1. Opleverdossier: Volgens de Wkb dien je bij oplevering aan je opdrachtgever een opleverdossier te verstrekken. Dit dossier moet in ieder geval tekeningen, berekeningen, een beschrijving van de gebruikte materialen en de functies van het bouwwerk bevatten. Het is mogelijk om in de offerte of overeenkomst af te spreken dat je geen opleverdossier verstrekt, of dat het opleverdossier een andere inhoud heeft.
  2. Aansprakelijkheid voor gebreken na oplevering: Momenteel ben je als schilder niet aansprakelijk voor gebreken die de opdrachtgever bij oplevering had kunnen ontdekken. De bewijslast hiervan ligt bij de opdrachtgever. Met de Wkb verandert dit. Je wordt aansprakelijk gesteld voor gebreken die bij oplevering niet zijn ontdekt, tenzij deze niet aan jou kunnen worden toegeschreven. Je dient aan te tonen dat het gebrek bij de oplevering nog niet aanwezig was.

Onze uitgebreide tips ter voorbereiding op de komst van de nieuwe wet zijn als volgt:

  1. Waarschuw voor mogelijke risico’s en gebreken schriftelijk en ondubbelzinnig: Volgens de aanscherping van de waarschuwingsplicht onder de nieuwe wet is het essentieel om eventuele risico’s en gebreken aan je opdrachtgever te communiceren via e-mail, WhatsApp of andere schriftelijke middelen. Zorg ervoor dat je deze waarschuwingen bewaart en een goed archiveringssysteem hebt, zodat je altijd bewijs hebt van de communicatie met je opdrachtgever.
  2. Verduidelijk je positie in offertes: Neem expliciet in je offertes op of je wel of geen opleverdossier zult verstrekken, of specificeer wat je wel wilt overleggen bij de oplevering. Houd er rekening mee dat het opleverdossier onder de nieuwe wet vereist is, tenzij anders overeengekomen. Als je besluit geen opleverdossier te verstrekken, moet je ervoor zorgen dat dit duidelijk wordt vermeld in de offerte en dat beide partijen hiermee akkoord gaan. Als je wel een opleverdossier wilt overleggen, zorg er dan voor dat dit dossier actueel is en voldoet aan de vereisten van de wet. Overhandig het dossier bij de oplevering aan je opdrachtgever.
  3. Maak foto’s van het schilderwerk en mogelijke risicogebieden: Om jezelf te beschermen en als bewijsmateriaal te dienen, is het raadzaam om foto’s te maken van het schilderwerk en eventuele risicogebieden, zowel bij aanvang als bij oplevering. Zelfs als bepaalde zaken overduidelijk lijken, kunnen foto’s helpen bij het aantonen van de staat van het werk en eventuele gebreken of schade die zich kunnen voordoen tijdens het bouwproces.
  4. Gebruik het opleverformulier en laat het tekenen voor akkoord:Eigenhuis Schilderplan heeft een specifiek opleverformulier dat voldoet aan de eisen van de nieuwe wet. Maak gebruik van dit formulier bij de oplevering van het werk en zorg ervoor dat zowel jij als je opdrachtgever het formulier ondertekenen om aan te geven dat het werk is geaccepteerd en voldoet aan de vereisten. Dit formulier kan dienen als extra bewijsmateriaal in geval van eventuele geschillen of aansprakelijkheidskwesties.

Het is belangrijk om deze tips te volgen om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de nieuwe wetgeving en om jezelf te beschermen tegen mogelijke aansprakelijkheid en geschillen. Het naleven van de wet en het zorgvuldig documenteren van communicatie en werkzaamheden kunnen bijdragen aan een soepel verloop van je projecten en een positieve relatie met je opdrachtgevers.

Dominique Fokker

gerelateerde berichten

prinsjesdag Eigenhuis Schilderplan Eigenhuis Schilderplan

Uw huis onderhouden en beschermen dankzij Prinsjesdag

Binnenkort begeeft de Koning zich naar de Ridderzaal om het nieuwe werkjaar te openen en om met ons de belangrijkste... View Article

Lees meer
Vrijheid door Eigenhuis Schilderplan Angela de Nooy

Schilderplan creëert VRIJHEID; wie wil dat nou niet?!?!?!!?

‘Riiiiinngg’, de wekker gaat zoals elke morgen. ‘Mam hoe warm wordt het vandaag’, dat is standaard de eerste vraag die... View Article

Lees meer
hoe werkt een abonnement Dominique Fokker

Hoe vind ik een goede schilder

Hoe vind ik een goede schilder Er zijn verschillende manieren om een goede schilder te vinden: Vraag om aanbevelingen: Vraag... View Article

Lees meer

Doe de postcodecheck!

En u weet binnen één minuut uw maandbedrag

Helaas is uw postcode niet herkend. Neem contact op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Schilderplan

Wat zeggen onze klanten

  • Erg blij met het uitgevoerde schilderwerk van Eigen huis Schilder Plan. Zowel het binnen als buitenschilderwerk ziet er piepfijn uit! Voor iedereen die nog opzoek is naar een schilder raden wij Eigen Huis Schilderplan zeker aan!

    dominique fokkerd Avatar dominique fokkerd
    25 mei 2023

    Het buitenschilderwerk van onze woning en dat van buren werd door Eigenhuis Schilderplan ivm grote werkdruk en na akkoord door ons uitbesteed aan een ander schildersbedrijf. Met deze constructie kwam Eigenhuis Schilderplan tegemoet aan ons verzoek, om ivm persoonlijke omstandigheden, zo mogelijk laat in de zomer te komen schilderen. Wij hebben dit gewaardeerd. Het door hen in de arm genomen schildersbedrijf leverde bij onze woning eerst keurig strak schilderwerk tot op de dag dat zij, door gebrek aan communicatie door hen, een planningsprobleem bleken te hebben. Aansluitend: denigrerend spreken, pestend handelen en slecht, zelfs schadeveroorzakend schilderwerk. Koen van de Hengel van Eigenhuis Schilderplan verzorgde tijdens dit traject professioneel de communicatie tussen hen en ons en maakte als tussenpersoon alle afspraken, die echter door het betreffende schildersbedrijf consequent met voeten getreden werden. Koen heeft daarna daadkrachtig en op korte termijn er voor gezorgd dat onacceptabel schilderwerk door Eigenhuis Schilderplan zelf keurig bijgewerkt werd. Wij hebben geaccepteerd dat dat echter niet overal meer mogelijk was en veroorzaakte schade blijvend is en wellicht in de toekomst meer schade veroorzaken zal. Het contact met Koen was goed en afspraken komt hij na. Na overleg met hem zal in het komende voorjaar de voordeur opnieuw geschuurd en geverfd worden. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit goed wordt afgehandeld. Fam. Stelpstra

    T. en R.E. Stelpstra Avatar T. en R.E. Stelpstra
    1 januari 2023

    Nog nooit in mijn leven,ik ben nu 80 jaar,heb ik een schilder zo zorgvuldig,nauwgezet,netjes schoon,buitengewoon vakkundig,keihard en mooi zien werken,als deze op en top vakman uit Bulgarije.Alsof hij een meesterproef moest afleggen.

    Evert Nieuwenhuis Avatar Evert Nieuwenhuis
    1 januari 2023
  • Schilder Steffan is heel prettig in de omgang. Betrok ons bij alles wat hij deed en beantwoorde vriendelijk en deskundig al onze vragen. Zijn afgeleverde werk ziet er top uit en we zijn dan ook zeer tevreden. Ook het contact met Koen was prettig. Wij zullen Eigenhuis Schilderplan aan ieder aanbevelen.

    GREET VAN DIJK Avatar GREET VAN DIJK
    1 december 2022

    Wij zijn positief verrast door de goede service en kwaliteit van de schilders Donny en Ricardo die de nul beurt hebben verzorgd aan onze woning. Dit geeft ons vertrouwen in het abonnement dat we hebben afgesloten voor de komende jaren.

    Ed Zeegers Avatar Ed Zeegers
    1 oktober 2022

    Schilder Eric stuurde zijn mannen die, ik ben misschien wat streng, behoorlijk slordig te werk gingen. Een telefoontje naar de schildercoach loste alles op. Eric kwam diezelfde dag nog kijken, noteerde alles en twee dagen later kwam de schilder terug en werd het uitstekend geregeld. Nu een prachtig geschilderd huis, alle houtrot keurig verholpen en alles netjes achtergelaten. En na afloop een telefoontje van schildercoach Koen of alles nu naar tevredenheid was. Wat een geweldig systeem! Ik ben er erg blij mee!

    M Nijdeken Avatar M Nijdeken
    1 augustus 2022
  • Nog eerder dan verwacht kon het schilderwerk van start gaan! En nog sneller dan verwacht waren de mannen klaar. Het resultaat mag er zijn.... ons huis is prachtig geworden en oogst veel complimenten van buurtgenoten en passanten. Een compliment voor schilder Peter, zijn compagnon Fidsum en Eigenhuis Schilderplan op de achtergrond!

    Bertie de Beuze Avatar Bertie de Beuze
    1 juli 2022

    Jos Vermeulen heeft samen met Maikel van Holten uitstekend schilderwerk afgeleverd. De omgang met deze schilders was prettig en we kregen zelfs goede adviezen voor eigen schilderwerk binnen. Alles is goed opgeruimd en zowel voor als achter is alles netjes achtergelaten. Het opbouwen en afbreken van de steiger is zoveel mogelijk met respect voor de tuin gedaan. Kortom, we zijn erg tevreden met hun werk.

    media thumbnail 0
    Leo Quaijtaal Avatar Leo Quaijtaal
    1 juni 2022

    Via de Nooy schilders uit Voorthuizen heeft Laurens ‘de schilder’ afgelopen winter bij ons de wanden binnen geschilderd en deze maand het onderhouden van de buitenkant opgepakt. Zowel de communicatie met de Nooy schilders (Jeroen) als met de schilder verloopt altijd erg plezierig. Verder werkt Laurens altijd heel erg netjes, laat geen rommel achter en komt zonder morren weer langs als er nog iets opgepakt moet worden. Gewoon goede kwaliteit!

    Marcel & Caroline Loef Avatar Marcel & Caroline Loef
    1 juni 2022